Diverse

3 ting du bør stræbe efter at outsource i din virksomhed

Er du selvstændig og drømmer om mere tid i hverdagen? Det kan være til at bruge mere tid til familien eller måske til at gøre det, som du er god til? Uanset hvad du vil bruge din ekstra tid til, kan de fleste outsource nogle opgaver og fokusere på det, som de er gode til. Det vil både gøre hverdagen sjovere men også gavne virksomheden. Læs med her og bliv klogere!

Praktisk arbejde

Den første ting du skal fokusere på at outsource er det praktiske arbejde. Det kan være rengøringen på kontoret, tømning af opvaskemaskine med mere. De fleste firmaer vil have denne type opgaver. Årsagen til at du skal starte med denne type opgaver er, at de ikke kræver nogle usædvanlige kompetencer, og du skal derfor ikke betale en dyr timeløn for at hyre en medarbejder. Lav eventuelt et opslag på den lokale skole og se, om der ikke kommer nogle ansøgninger ind. Denne form for arbejde er også kedeligt og kan synes ligegyldigt. Derfor skal du ikke lave det.

Bogføring

Det næste sted hvor det giver mening at outsource er ved bogføringen. Mange selvstændige knækker nakken, når det kommer til økonomi. Du skal både outsource for at minimere risikoen for fejl men også for at kunne slippe den kæmpe byrde, det kan være. Du kan for eksempel hyre en bogholder et par timer om ugen, som løbende skal holde styr på dine bilag, fakturaer med mere. Er du i tvivl omkring, hvordan du finder en god bogholder, så spørg efter en i dit netværk eller indhent 3 gratis og uforpligtende tilbud. Så har du noget konkret at vælge ud fra. I begyndelse vil det være en fordel, hvis bogholderen kan arbejde fra dit kontor, så han/hun kan lære virksomheden godt at kende.

Markedsføringen / salget

Dette punkt er todelt, fordi det kommer an på, hvor dine kompetencer ligger. Er du sælgeren, eller er du stærk på marketingsdelen? De to ting går godt hånd i hånd. Årsagen til at vi har sat dette punkt til sidst, er fordi timelønnen for en konsulent her er relativt høj. Når du outsourcer din markedsføring eller dit salg, skal du ikke slippe det helt. Det er stadig vigtigt, at du er godt med inden over, for det er jo dig, der ved hvor branchen og virksomheden bevæger sig hen. Du har et indgående kendskab, som en konsulent ikke kan have. Du skal her være meget striks i din proces med valg af konsulent. Vælger ud den forkerte, kan det koste dig mange penge. Sørg altid for at modtage rapportering, så du ved, hvor arbejdet bevæger sig hen.

Der er naturligvis flere ting, som du kan outsource. Dette er dog de 3-4 punkter, der vil være mest relevant for mange virksomhedsejere. Du kan også outsource det grafiske arbejde eller opdatering af din hjemmeside. Bare for at nævne et par ekstra eksempler.